Assalamualaikum Semua

Assalamualaikum Semua

Renung-Renungkanlah Wahai Muslimin :)

Renung-Renungkanlah Wahai Muslimin  :)

Selasa, 22 September 2015

Program ADUN Muda Selangor Sesi II (9-10 September 2015) - Antara Pengalaman Yang Paling Berharga



بسم الله الرحمن الحيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Sudah lama ye tak update blog. Hari ini aku nak menceritakan pengalaman aku sepanjang menjadi peserta Program ADUN Muda Selangor baru-baru ini di Dewan Negeri Selangor, SUK Shah Alam. Aku memang tak menyangka....Alhamdulillah, aku telah terpilih dan dipanggil oleh pihak penganjur untuk mengikuti program ini untuk sesi ke II untuk tahun 2015 dari 9-10 September 2015 yang lalu.

Nak menyertai Program ADUN Muda Selangor mudah sahaja syaratnya...iaitu mestilah berumur dari 18 hingga 24 tahun; menjadi penuntut IPTA/IPTS di negeri Selangor dan perlu diperingatkan bahawa anak jati Selangor diberi keutamaan untuk menyertai program ini. Namun jangan risau, pihak penganjur iaitu Pejabat Tuan Speaker tidak akan mengdiskriminasi bukan anak-anak jati Selangor ye. Jangan salah faham pula. ADUN Muda yang terpilih akan mewakili 56 kawasan DUN sama ada berada di pihak kerajaan ataupun pembangkang. Itu dikira nasiblah ye.

Bagi aku yang menyertai program ini,program ini telah mencapai suatu KPI yang tidak terdapat pada Kerajaan Persekutuan pada hari ini, iaitu budaya berpolitik secara matang. Perlu diingat, bahawa perkembangan politik muktahir ini tidak menjamin persaingan sihat sesama seteru politik, malahan membawa kepada kemudaratan yang berpanjangan khususnya di peringkat akar umbi. Keadaan politik yang tidak stabil ditambah lagi dengan cengkaman kemelesetan ekonomi dan kontroversi menambahkan lagi keraguan rakyat kepada kerajaan persekutuan (BN).

Untuk fakta, Selangor merupakan negeri pertama di Malaysia yang menganjurkan persidangan ADUN khas untuk anak muda. Program ini bermula pada akhir tahun 2013 telah disusuli dengan Kementerian Belia dan Sukan memperkenalkan Parlimen Belia pada awal tahun 2014 yang menggunakan sistem undi online untuk memilih Ahli Parlimen Belia mengikut 222 kerusi Dewan Rakyat yang sedia ada. Selangor telah terkehadapan dalam pembentukan budaya berpolitik secara matang telah membuka mata Negeri Sembilan dan Pulau Pinang untuk melaksanakan program yang sama seperti Selangor.

Penganjuran Program ADUN Muda sebenarnya disambut baik oleh ADUN-ADUN Pakatan mahupun BN sendiri. Mereka mahu melihat anak-anak muda ini faham akan dasar yang dibawa Kerajaan Selangor pada hari ini dan mereka (ADUN-ADUN PR dan BN) mengharapkan agar membawa mesej perubahan untuk masa depan Selangor khususnya dan Malaysia amnya apabila anak-anak muda ini dipilih oleh rakyat untuk menjadi ADUN/wakil rakyat di tempat masing-masing pada suatu hari nanti.


Gambar Kenangan Ketika Persidangan ADUN Muda Pada 10 September lepas


PENGALAMAN YANG TIDAK AKAN AKU DILUPAKAN....

Sesungguhnya pengalaman untuk merasai pengalaman sebagai ADUN Muda walaupun sehari amat sukar untuk dilupakan...sedangkan ramai lagi yang tidak berpeluang untuk masuk apatah lagi untuk duduk di Dewan Negeri. Tanyalah kepada sesiapa, pernahkah kalian duduk apatahlagi untuk menyertai persidangan di Dewan Negeri/DUN??? Mesti ramai yang menjawab...aku tengok di TV sahaja pertengkaran YB-YB di dalam Dewan.

Akan tetapi ini adalah realiti! Realiti yang hanya dirasai oleh semua rakan-rakanku yang menyertai program ini. Aku menyaksikan sendiri betapa matangnya "brainstorm" idea yang mereka ketengahkan mengenai usul yang ingin dibawakan di dalam Dewan sehinggakan aku sendiri berasa rendah diri; mereka ini termasuk aku ingin belajar dari pengalaman; bagaimana YB-YB ini berbahas usul dasar yang ingin dibawakan. Rupa-rupanya memang sukar untuk dilakukan kerana draf usul itu perlulah dibawa dalam Jawatankuasa Dewan terlebih dahulu barulah ada Bacaan Pertama, Kedua, Ketiga dan diperbahaskan serta diperincikan oleh Ahli-Ahli Dewan...dan barulah usul itu diterima ataupun sebaliknya.

Usul yang perlu diperbahaskan oleh rakan-rakanku pada Persidangan ADUN Muda...memang mencabar minda


Gambar di atas menunjukkan usul yang perlu diperbahaskan oleh ADUN-ADUN Muda. 

Usul pertama: mengenai Rumah Mampu Milik untuk golongan muda. Usul Kedua; penyertaan peluang kepada pelajar pelbagai kaum untuk ke Universiti Selangor (UNISEL).

Usul ini memang mencabar minda sebenarnya, kerana kita perlu berpijak kepada bumi yang nyata. Dasar Kerajaan Selangor yang berpaksikan 'Merakyatkan Ekonomi Selangor" perlulah difahami dengan jelas supaya tidak lari dari isu atau usul yang dibangkitkan.

Oh, sebelum terlupa aku merupakan salah seorang dari ADUN Kerajaan yang mewakili DUN Sungai Pinang (DAP). Untuk itu, aku bersama-sama ADUN Muda yang lain membahagikan tugas-tugas seperti mencari data, membangkitkan isu-isu utama berkaitan usul dan sebagainya supaya dapat digabungkan untuk menjadi sebuah dasar utama berkaitan dengan usul yang akan diperincikan oleh Pencadang dan Pembangkang; selepas itu Speaker akan membuka peluang kepada ahli-ahli Dewan untuk berbahas.

Aku sebenarnya adalah pembawa usul Rumah Mampu Milik pada sesi waktu pagi, akan tetapi malangnya ramai ahli-ahli Dewan lari dari isu yang dibangkitkan. Sehinggakan ada rakanku dari pihak Kerajaan (Backbenchers) menyanggah usul Pembangkang kerana cuba untuk mengelirukan ahli-ahli dewan dengan perkara yang lain sedangkan persoalan pokok kepada usul ini adalah usul Rumah Mampu Milik. Aku sebenarnya mempunyai point yang kukuh iaitu mengenai isu tapak tanah untuk pembinaan RMR yang melambung hampir 300%, akan tetapi apakan daya aku tak mampu untuk mencelah, kerana apa realitinya tidak kira Kerajaan mahupun Pembangkang cuba untuk mempertahankan "bahtera" masing-masing.

Perkara ini sudah dijangka akan ditegur oleh YB Timbalan Speaker, Ustaz Shafie Ngah. Beliau faham, anak-anak muda ini bersifat agresif dan amat dipuji dari segi kualiti perbahasan, namun beliau menasihatkan kepada YB-YB ADUN Muda supaya mengulang kaji dahulu sebelum menyertai perbahasan. Beliau berkata ada terdapat ahli-ahli Dewan menggunakan tablet/smart phone on the spot untuk menbacakan statistik/data sedangkan perkara itu tidak dibenarkan seperti mana yang termaktub dalam Peraturan Tetap Dewan.

Akhirnya kami (Kerajaan) berasa lega kerana usul yang dibawa oleh kami dipersetujui oleh ahli-ahli Dewan. Kerajaan 1 Pembangkang 0.

YB Saari Sungip (PAS-Hulu Kelang) yang juga Pengerusi JK DNS Pembasmian Kemiskinan mewakili Kerajaan Selangor mengambil tempat sebagai YAB Dato' Menteri Besar (Bukit Antarabangsa) sedang membuat pergulungan mengenai usul-usul ADUN Muda. Aku ada di sebelah YB sedang menfokuskan apa yang diperkatakan oleh YB Saari.

Pada sebelah petangnya pula usul kedua mengenai UNISEL diperbahaskan. Kali ini EXCO Pendidikan, YB Nik Nazmi Nik Ahmad yang juga ADUN Seri Setia yang juga Ketua Angkatan Muda Keadilan (AMK) Malaysia mengambil tempat mewakili Kerajaan Selangor dengan mengambil tempat YAB Dato' Menteri Besar untuk menyertai persidangan ADUN Muda.

Pada ketika ini, Speaker DNS, YB Hannah Yeoh mengambil tempat sebagai Speaker pada petang tersebut. Aku lihat semua ahli dewan senyap tatkala YB Hannah mengambil tempat. Sebab apa, YB Hannah adalah seorang Speaker yang tegas dan teguh pendiriannya. Pada sebelah paginya banyak juga kejadian yang mencuit hati berlaku sehingga Dewan gamat dengan gelak ketawa terutama sekali apabila YB Gombak Setia menyatakan beliau bukan Mat Sabu sedangkan mukanya sendiri hampir serupa dengan Mat Sabu yang senior. Hahaha.

Kali ini, aku buat pertama kalinya aku menyertai perbahasan berkaitan UNISEL yang mana pada pagi tadi aku tidak bekesempatan untuk menyertai perbahasan berkaitan RMR. Secara jujurnya aku memang berdebar-debar, namun aku tetap bersemangat menyertai perbahasan pada petang itu. Usul yang aku bawa adalah:
  • Menyokong usul rakan dari Pandamaran (DAP) yang mencadangkan agar dipotong gaji MB dan EXCO untuk disalurkan kepada Tabung Pembangunan Pendidikan Negeri Selangor
  • Menyatakan sokongan terhadap komitmen Selangor untuk membangunkan Pendidikan Tinggi jika dibandingkan dengan negeri-negeri lain
  • Menyokong usul Kuang (BN) supaya diperbaiki prasarana UNISEL ke tahap kelas satu dan mesra mahasiswa.
  • Mencadangkan agar UNISEL mempergiatkan promosi di media-media massa mahupun sosial dari semasa ke semasa
  • Membuat perjanjian pesefahaman (MoU) dengan universiti-universiti terkemuka seperti Universiti Oxford ataupun Universiti Malaya bagi mempertingkatkan kualiti akademik UNISEL keseluruhannya
Inilah aku ketika menyertai perbahasan. Terima kasihlah kepada photographer kerana tangkap gambar ini.

YB Nik Nazmi Nik Ahmad (Keadilan-Seri Setia) yang juga EXCO Pendidikan Selangor sedang membuat pergulungan.

Akhirnya, dalam sesi pergulungan oleh YB Nik Nazmi, beliau optimis dengan cadangan ADUN-ADUN Muda dan akan mempertimbangkan cadangan-cadangan tersebut. Akhirnya usul UNISEL ini mendapat sokongan seluruh ahli Dewan. Kerajaan 2 Pembangkang 0. Hehehe. Pihak kerajaan menang dalam dua-dua usul tersebut. YB Nik Nazmi sempat berbisik dengan aku, yang mana pentingnya majoriti 2/3 di dalam Dewan untuk meluluskan apa jua usul yang dibawa. YB Nik Nazmi juga menyatakan nak menentukan usul itu diluluskan atau sebaliknya, Speaker boleh membuat undi belah bahagi namun kata YB Nik Nazmi implikasinya kepada Kerajaan amat berbahaya sebab itulah yang membuatkan kerajaan yang memerintah tumbang. Beliau berkata semedikian sebab pernah menjadi Timbalan Speaker DNS ketika Tan Sri Khalid Ibrahim menjadi MB.

Inilah sedikit sebanyak pengalaman yang aku kutip sepanjang menyertai program ini. Program ini memang menarik dan diharap ada yang akan menyertai program ini pada masa akan datang. Itu sahaja kot yang aku nak kongsikan pada kali ini.

Sila layari laman web rasmi DNS di dewan.selangor.gov.my untuk maklumat lanjut mengenai Program ADUN Muda Selangor. Nanti boleh tengok video full Sidang ADUN Muda di Youtube TV Selangor (TVS). Selangor Kini (Akhbar Rasmi Kerajaan Selangor) juga membuat liputan tentang program ini. Boleh dapatkan segera...

Aku adalah ADUN Sungai Pinang...perasan je lebih, hehehe

Nama aku ada tu..tak kan korang tak percaya lagi..huhu

Aku bersama YB Tuan Timbalan Speaker, Ustaz Shafie Ngah (PAS-Bangi)..seorang peguam sivil dan syarie. Yang menariknya anaknya sendiri, Ajwad Shafie menyertai program ini. Dia duduk sebelah aku dan jadi ADUN Chempaka (boleh tengok gambar-gambar masa persidangan di atas). Anaknya menyambung LLB di USIM..nak kata kat sini nak menyambung legasi keluarga la..hmm apa-apa pun all the best Ajwad Shafie..

Wah..tekun gila bai aku menulis point-point penting..haha
Bersama-sama YB Nik Nazmi Nik Ahmad, EXCO Pendidikan Selangor (Keadilan-Seri Setia).YB merupakan ex-MCKK (MCBOA) dan aku adalah bakal ex-KISAS (ALKIS). Nasib baik YB pakai tie Liverpool bukan tie MCBOA. haha.
Menerima Sijil Penghargaan dari Tuan Speker YB Hannah Yeoh. Terima kasih kepada YB kerana beri peluang kepada kami ADUN-ADUN Muda menyertai perbahasan.

Gambar Rasmi Program ADUN Muda di perkarangan bangunan DNS
Gambar ketika selesai program...semua ceria belaka. Moga-moga kita bertemu pada lain masa.

Ikhlas dariku:
Mohd Azam bin Mat Saaed @ Mohd Shoib Al-Banjari
Mantan ADUN Muda Selangor Sungai Pinang

#adunmudaselangor
#payajaras

1 ulasan: